Valikko Sulje

Mikä on brändikirja – ja miksi se nopeuttaa nettisivujen toteutusta?

Brändikirja eli brändiohjeisto on yrityksen graafisen ja viestinnällisen ilmeen käsikirja, jonka avulla varmistetaan, että yrityksen visuaalinen ilme on yhtenäinen kaikessa viestinnässä. Olipa kyse nettisivuista, esitteistä tai somejulkaisuista, brändikirja tekee yrityksen ilmeestä selkeän ja ammattimaisen.

Brändikirjan tarkka sisältö vaihtelee yrityksen koon ja tarpeiden mukaan, mutta graafisen ilmeen näkökulmasta siihen sisältyy yleensä ainakin seuraavat asiat:

  • Logon käyttöohjeet, kuten eri versiot logosta, suoja-alueet sekä esimerkit tilanteista, joissa logoa ei saa käyttää.
  • Värit, eli päävärit ja mahdolliset tehostevärit, tarkkoina väriarvoina (HEX, RGB, CMYK).
  • Fontit, eli mitä typografiaa käytetään eri yhteyksissä sekä vaihtoehdot digissä ja printissä.
  • Kuvamaailman ohjeet, esimerkiksi käytetäänkö valokuvia vai graafisia elementtejä ja millainen tunnelma kuvissa tavoitellaan.
  • Ikonit ja muut graafiset elementit, jos yrityksellä on visuaalisia koristeita tai ikoneja, jotka kuuluvat ilmeeseen.
  • Esimerkkikäyttöjä, joissa näytetään käytännössä, miltä yrityksen ilme näyttää esimerkiksi verkkosivulla, somessa tai painotuotteissa.

Kun yrityksellä on kunnollinen brändikirja, verkkosivujen toteutus nopeutuu huomattavasti. Suunnittelijan ei tarvitse käyttää aikaa värien, fonttien tai kuvien tyylin miettimiseen, vaan kaikki keskeiset linjaukset ovat valmiina. Tämä mahdollistaa nopean luonnostelun, jolloin ensimmäiset versiot näyttävät heti ammattimaisilta ja yrityksen muun viestinnän kanssa yhtenäisiltä. Tämän ansiosta myös hyväksymiskierroksia tarvitaan vähemmän, koska suunta on alusta asti selkeä.

Brändikirja tekee verkkosivuprojekteista sujuvampia myös rakenteellisella tasolla. Esimerkiksi otsikkotasojen ja kuvavalintojen tekeminen helpottuu, kun visuaaliset ohjeet on mietitty valmiiksi. Kun turhat tyylivalinnat on poistettu työvaiheista, aikaa säästyy oleelliseen eli sisällön kirkastamiseen ja tekniseen toteutukseen.

Käytännön esimerkkinä voidaan sanoa, että yksinkertainen perussivusto valmistuu parhaimmillaan yhden päivän työllä silloin, kun yrityksellä on brändikirja käytössään. Ilman brändiohjeita sama työ saattaa venyä useiksi päiviksi, kun visuaalisia valintoja joudutaan tekemään lennosta.

Brändikirja ei siis ole pelkkä muodollisuus, vaan konkreettinen työväline, joka säästää aikaa ja rahaa – ja tekee verkkosivuista yritykselle entistä toimivamman ja tyylikkäämmän kokonaisuuden.

Haluatko selkeyttä yrityksesi ilmeeseen ja tehokkaat nettisivut?

Autan yritystäsi sekä brändikirjan suunnittelussa että nettisivujen toteutuksessa. Jos yritykselläsi ei vielä ole brändikirjaa, voimme aloittaa visuaalisen ilmeen kirkastamisesta. Kun ilme on selkeästi määritelty, verkkosivujen suunnittelu etenee nopeasti ja lopputulos näyttää ammattimaiselta.

Jos yritykselläsi on jo brändikirja, verkkosivut valmistuvat tehokkaasti ilman turhaa viivyttelyä – perussivusto on mahdollista toteuttaa jopa yhden päivän työpanoksella.

Ota yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, mitä yrityksesi tarvitsee seuraavaksi: selkeän brändikirjan, uudet verkkosivut vai molemmat!