Valikko Sulje

Miten mittaat somenäkyvyyttä?

Digimarkkinointi ilman mittaamista perustuu näppituntumaan. Toki oppii aika pian, millaiset päivityset saavat aikaan reaktioita tai herättävät. Onko se kuitenkaan se, mitä tavoittelet ensisijaisesti? Tykkäykset ovat kivoja, mutta eivät ehkä lisää myyntiä.

Kannattaa lähteä liikkeelle seuraavasti:

1. Määrittele mitä haluat saavuttaa. Luo TAVOITTEET!
2. TOTEUTUS mitä toimenpiteitä sinun tulee tehdä.
3. MITTAA miten tekemäsi toimenpiteet toimivat.

Tavoite voi olla myös tunnettuuden lisääminen, jota on hieman vaikea mitata. Kuitenkin myös tunnettuus on tärkeää.

Millainen on hyvä tavoite?

  • Täsmällinen – eli siinä ei jää tulkinnanvaraa.
  • Mitattava. Mistä saat mittaukseen tarvittavat tiedot? Tähän on useita vaihtoehtoja.
  • Realistinen – silti se kannattaa olla tarpeeksi kunnianhimoinen.
  • Relevantti eli onko siitä liiketoiminnallesi oikeasti hyötyä?
  • Sidottu aikaan.

Täsmällinen: esimerkiksi sivuston/tietyn sivun liikennemäärä, klikkaukset, ostokset verkkokaupassa, videon katselukerrat, vistit, yhteydenotot…
Mitattava: Tietoa saat joko omien nettisivujen analytiikasta, Google Analyticista, Meta Business Suitesta, Instagram tai FB tilastoista. Voit myös mitata yhteydenottojen määrää tms.
Realistinen: Sellainen jonka voisit oikeasti saavuttaa.
Relevantti: Miksi käyttää aikaa ja rahaa johonkin sellaiseen, josta et saa lisää myyntiä, lisää tunnettuutta, paranna brändiä ym.
Sidottu aikaan: Tämä pistää oikeasti tekemään toimia sekä innostaa. Tärkeää on myös vertailu oman yrityksen aiempiin lukuihin(esim. edellisen vuoden sama kk)

Toteutus, mitä toimenpiteitä tulee tehdä?

Ole niissä sosiaalisen median välineissä, joissa asiakkaasi ovat. Luontevinta on keskittyä niihin mitkä hallitset ja sinulla on aikaa ylläpitoon. Voit myös ulkoistaa somekanavien ylläpidon, jos oma osaaminen on järkevää käyttää muuhun.

Voit tehdä myös ihan ”tavallista” sisältöä ilman maksullista markkinointia. Tätä kutsutaan orgaaniseksi näkyvyydeksi. Ole myös itse aktiivinen muiden somekanavissa.

Maksetun markkinoinnin välineet ovat helppokäyttöisiä ja kustannustehokkaita. Meta Business Suitessa voit tehdä yhtäaikaa Instagramiin ja Facebookiin päivitykset. Tässä markkinoinnissa puhutaan kympeistä ja satasista ja pääset hyvin testaamaan – riippuu tietysti toimialasta ja mitkä ovat tavoitteet.

Mittaus – näet helposti itse tai katsotaan yhdessä

Google Analytics on kattava sovellus mittaukseen. Järjestelmään voi myös luoda omia, yksilöllisiä tavoitteita (konversioita) mitattavaksi. Myös Instagram tai Facebook antavat hyvin kattavaa tilastotietoa. WWW-sivustoilla ja palvelimilla on yleensä omat analytiikat. Vaikka joissakin pystyy vertaamaan muihin yrityksiin, kannattaa mittauksissa keskittyä vain omiin lukuihin ja tavoitteisiin.

Google Analyticsista voit ottaa juuri sellaiset raportit, mitkä yritystoiminnallesi ovat oleellsisia. Raportteja voidaan helposti seurata esim. vuoden takaisiin ym.

Mikäli Google Analytics käyttöönotto tuntuu hankalalta, kysy lisää! Autan mielelläni.